Najważniejszy mięsień sprinterów. Biodrowo-LĘDŹWIOWY.

Biodrowo-lędźwiowy (iliopsoas) to jeden z najważniejszych mięśni naszego ciała. Według taśm anatomicznych Myersa "środkowa" część taśmy głębokiej przedniej. Bliski kuzyn mięśnia biodrowego, bez którego nie wyobraża sobie życia. W sumie ciągle robią to samo i jeden nie odstępuję drugiego choćby na krok. W parze biodrowo-lędźwiowej ten szczuplejszy i z większym zasięgiem choć słabszy fizycznie.

Ze względu na przyczep do kręgosłupa piersiowo-lędźwiowego  (choć z piersiowego jest tylko jeden kręg, ostatni) i kości udowej mięsień lędźwiowy większy (psoas major) może wspomagać poruszania tułowiem bądź kończynami, w zależność od tego co jest ustabilizowane. Jeżeli porusza tułowiem to obustronne napięcie powoduje zgięcie, jeżeli kończynami to również zgięcie (zaskakujące). Oczywiście w tym drugim przypadku mam na myśli zgięcie w stawie biodrowym. Jednostronna praca powoduje również zgięcie, tyle, że jest to zgięcie boczne. Pracując obustronnie wspomaga mięsień prosty brzucha, albo to prosty brzucha wspomaga lędźwiowy. Pracując jednostronnie współdziała ze skośnymi po tej samej stronie.

Ciekawostką jest, że wykonując popularne "brzuszki" bardzo często wspomagasz się mięśniem biodrowo-lędźwiowym i zamiast uwidaczniać swój płaski brzuch, pogłębiasz lordozę lędźwiową. Chcąc nie chcąc uwidaczniasz swój odstający tyłek, a nie wyrzeźbiony brzuch. Jeżeli nie rozumiesz tej zależności pisz śmiało. Chętnie wytłumaczę.

Mięsień lędźwiowy współtworzy tylną ścianę jamy brzusznej, znaleźć go można w bliskim sąsiedztwie mięśnia czworobocznego lędźwi, który jest nieco bardziej z tyłu. Rozpoczyna się także dwiema warstwami: powierzchowną i głęboką, a między nimi część splotu lędźwiowego. Mimo, że jest to tylna ściana brzucha, to najłatwiej dostać się do niego od przodu. Wystarczy wsunąć się "w głąb ciała" przy bocznej ścianie mięśnia prostego brzucha i brnąć w stronę kręgosłupa lędźwiowego.

Plecy płaskie, plecy okrągłe, skoliozy to tylko niektóre wady postawy w których mięsień biodrowo-lędźwiowy bierze czynny udział dlatego praca z nim to podstawa. Oczywiście często nie jest on bezpośrednim powodem i napina się pośrednio, jednak pracując z nim gdy jest skrócony na pewno nie zaszkodzisz, a możesz jedynie pomóc.

Myślę, że ciekawym zakończeniem będzie zagadka. Jako, że mięsień biodrowo-lędźwiowy częściowo wykonuje podobną prace co mięsień prosty brzucha, to czy jest możliwe wykonanie "brzuszków" w ten sposób, żeby wyłączyć ten głęboki zginacz bioder i mieć wpływ w dużej mierze jedynie na prosty brzucha? Dzięki czemu w przyszłości uwidocznimy swój sześciopak, bądź siedmiopak, a nawet czasami ośmiopak (więcej o tym tu)? Dla podpowiedzi dodam, że antagonistą dla biodrowo-lędźwiowego są m.in mięśnie kulszowo-goleniowe.

Jeżeli ktoś się zastanawia o co chodzi w tytule, to mięsień lędźwiowy większy jest w stanie przyciągnąć przednią powierzchnię uda do samego brzucha, co jest niezwykle istotne w biegach na krótkim dystansie. Nazywany jest mięśniem sprinterskim bądź szbkobiegaczy.

Patryk Sobotka

Podobne wpisy

Potrzebujesz pomocy specjalisty?

Pozwól nam pomóc sobie i swojemu ciału. Do zobaczenia!