Dzięki niemu możesz zmniejszyć płaskostopie. Piszczelowy przedni.

Mięsień piszczelowy przedni (tibialis anterior) jest mięśniem przedniego przedziału podudzia. Jest to duży trójgraniasty mięsień rozciągnięty od kłykcia bocznego kości piszczelowej do powierzchni podeszwowej pierwszej kości śródstopia. Dokładnym przyczepem początkowym tego mięśnia jest już wspomniany kłykieć boczny kości piszczelowej, a także górne 2/3 trzonu kości piszczelowej, 2/3 błony międzykostnej łączącej kość piszczelową z kością strzałkową, a także powięź goleni. W połowie swojego przebiegu brzusiec mięśnia piszczelowego przedniego przechodzi w silne ścięgno, które następnie będzie przechodziło pod troczkiem. Ścięgno biegnie w kierunku przyśrodkowej kości klinowatej, przyczepia się do jej podeszwowej strony, a następnie wzdłuż podłużnego łuku stopy i kończy się na podeszwowej powierzchni głowy pierwszej kości śródstopia.

Jeżeli chodzi o funkcję piszczelowego przedniego to nie jest ona taka prosta. Pewnym jest to, że mięsień ten jest najsilniejszym zginaczem grzbietowym stopy. Jego siła przewyższa wszystkie pozostałe mięśnie wzięte razem wykonujące ten ruch. Pozostałe ruchy zależą od ustawienia ścięgna tego mięśnia. Ze względu na obszerną pochewkę ścięgno może poruszać się w niej bardziej przyśrodkowo, bądź bardziej bocznie. Jeżeli przesuwa się ono bardziej przyśrodkowo, działa on jako odwracacz i przeciwdziała wytwarzaniu się płaskostopia. W tym ustawieniu ścięgna działa wspólnie z piszczelowym tylnym i jest antagonistą mięśni strzałkowych. Jeżeli natomiast ścięgno przesunie się nieznacznie w kierunku bocznym do ruchu mięśnia unoszenia palców włącza się ruch nawracania stopy, czyli unoszenia krawędzi bocznej stopy do góry (oczywiście rozpatrujemy to w pozycji stania).

Oznacza to, że mięsień piszczelowy przedni możemy zaliczyć do grupy mięśni, które same sobie są antagonistą, w tym wypadku w zależności od ustawienia ścięgna mięsień ten odwraca bądź nawraca stopę.

Ważną wskazówką jest przebieg tego mięśnia i jego oddziaływanie na łuk podłużny stopy, który współtworzy. Dzięki temu możemy przeciwdziałać płaskostopiu podłużnemu, bądź zmniejszać łuk stopy u osób z tak zwanym "wysokim podbiciem".

Dzisiejszy tekst #anatomiadokawy był tekstem ostatnim. W następnym tygodniu wpisów o tej tematyce nie będzie. Nadróbcie zaległości i przeczytajcie to co wam umknęło, ponieważ do końca następnego tygodnia zrobimy Wam test i nie będzie to standardowy test anatomiczny. Od 15 marca #anatomia do kawy powróci z częstotliwością trzy razy w tygodniu.

Patryk Sobotka

Podobne wpisy

Potrzebujesz pomocy specjalisty?

Pozwól nam pomóc sobie i swojemu ciału. Do zobaczenia!