Główna część treningu dyskotekowego. Mięsień dwugłowy ramienia.

Mięsień dwugłowy ramienia (biceps brachii) to prawdopodobnie najpopularniejszy mięsień kończyny górnej. Ciekawe jest to, że bardziej znana jest jego potoczna, łacińska nazwa niż poprawna nazwa polska. Przecież każdy wie gdzie leży biceps, jak go napiąć oraz jakie ćwiczenia wykonywać, żeby powiększyć jego rozmiar i "wypełnić" rękaw koszulki. Starania jednak są daremne, ponieważ mimo iż sam biceps jest mięśniem długim i grubym to zajmuje około 30% ( w przekroju poprzecznym) ramienia. Pozostałe 70% to kość ramienna, no i oczywiście mięsień trójgłowy, który ma tutaj do powiedzenia najwięcej. Dlatego "wypełnianie" rękawa koszulki powinno zaczynać się właśnie od niego.

Dwugłowy ramienia to wrzecionowaty i okrągławy mięsień rozciągający się od łopatki do kości promieniowej. Jest mięśniem dwustawowym i ma wpływ zarówno na ruchomość stawu ramiennego jak i łokciowego, gdzie siła z jaką oddziaływuje na staw łokciowy jest o wiele większa. Jeżeli chciałbym być bardzo dokładny to nazwałbym go mięśniem trójstawowym i dorzucił do tego staw promieniowo-łokciowy bliższy. Mięsień ten posiada dwie głowy, gdzie każda z nich ma inny przyczep początkowy. Głowa długa dwugłowego ramienia przyczepia się do guzka nadpanewkowego łopatki i obrąbka stawowego. Biegnie ona w bok, wpada w bruzdę międzyguzkową, w której objęta jest pochewką maziową, następnie biegnie ku dołowi. Głowa  krótka ustawiona bardziej przednio niż głowa długa przyczepia się do wyrostka kruczego łopatki. Jej początkowe ścięgno zrośnięte jest z mięśniem kruczo-ramiennym, który w stawie ramiennym będzie wykonywał te same ruchy co mięsień dwugłowy. Następnie obie głowy łączą się i wytwarzają wrzecionowaty brzusiec. Mięsień ten kończy się silnym ścięgnem na guzowatości kości promieniowej oraz słabszym rozcięgnem zatapiającym się w powięzi przedramienia, którego celem jest zwiększenie siły mięśnia.

W stawie ramiennym mięsień ten zgina ramię. Wspomaga on pracę mięśnia naramiennego, nadgrzebieniowego i jak już wcześniej wspomniałem kruczo-ramiennego. W stawie ramiennym dwugłowy ramienia również jest przywodzicielem (głowa krótka), odwodzicielem i rotatorem wewnętrznym (głowa długa). W stawie łokciowym mięsień ten oprócz tego, że jest bardzo silnym zginaczem jest również najsilniejszym supinatorem. Jeżeli jednak mówimy o supinacji to mięsień ten wykonuje te ruchy jedynie przy zgiętym stawie łokciowym. Ruchy supinacji i zgięcia w stawie łokciowym są sprzężone i najpierw wykonywana jest supinacja, a następnie zgięcie.

Z racji tego, że przy jednym skurczu mięsień dwugłowy ramienia jest w stanie wykonać wiele ruchów możemy go nazwać mięśniem "ekspresowym".

Wracając do tytułu wpisu, trening dyskotekowy łączy w sobie rzetelną pracę nad trzema elementami ciała: mięsień dwugłowy ramienia (biceps), piersiowy większy (klatę) i brzuch (sześciopak). Są to elementy, które przez wiele osób, najczęściej płci męskiej i z nieznanych przyczyn bez owłosienia na głowie, uważne są za prawdziwy atrybut męskości.

Patryk Sobotka

Podobne wpisy

Potrzebujesz pomocy specjalisty?

Pozwól nam pomóc sobie i swojemu ciału. Do zobaczenia!