5 powodów by zacząć się ruszać

Kochamy masaż za różne rzeczy. Bez względu na jego formę, jest między innymi bardzo wygodny. Wystarczy się położyć, a masażysta sam dokładnie wie, co należy zrobić. Nie wymaga to od nas wysiłku większego niż tylko dotarcie do gabinetu. O zaletach masażu można by mówić w kółko. Tym razem ustalimy, dlaczego warto zrobić coś jeszcze dla swojego zdrowia poza regularnym oddaniem się w dobre, lecznicze ręce - czyli po prostu zacząć się ruszać!

1. Mocne kości

Za każdym razem kiedy się ruszasz, pracują nie tylko Twoje mięśnie i więzadła. Obciążanie kości wpływa nie tylko na utrzymanie ich gęstości, ale też na adaptowanie się ich do rosnących obciążeń poprzez zmianę ułożenia beleczek kostnych. Kości stają się gęstsze, a badania naukowe z 2014 roku wskazują na to, że intensywna aktywność fizyczna w młodym wieku istotnie wpływa na gęstość kości nawet w znacznie późniejszym okresie życia. Oznacza to jednocześnie mniejszą ilość urazów, w tym poważnych złamań.

2. Zdrowszy mózg

Jeśli uważasz, że dobry trening umysłowy polega głównie na czytaniu książek i rozwiązywaniu krzyżówek, to warto zrewidować swoje poglądy. Obecnie wiemy, że aktywny tryb życia oznacza jednocześnie zdrowszy mózg. Większe zdolności poznawcze, szybsza nauka. Nie jesteś przekonany? Nie lubię straszyć, ale to działa w obie strony. Naukowcy łączą niską aktywność fizyczną z większą zachorowalnością na choroby neurodegeneracyjne i częstość występowania udarów. Wnioski nasuwają się same.

3. Skuteczniejsza walka ze stanem zapalnym

Ciągle coś Cię boli, jesteś zmęczony, źle sypiasz i czujesz, że Twój żołądek potrzebuje urlopu? Prawdopodobnie jest to wynik chronicznego stanu zapalnego, z którym ciągle próbuje sobie poradzić Twój dzielny organizm. Wspomożesz go w tej trudnej walce regularnie zamieniając godzinę oglądania seriali w TV na jazdę na rowerze lub spacer. Jako równie ważny bonus, prawdopodobnie pomoże Ci to pozbyć się nadmiaru tłuszczyku, który niepotrzebnie magazynujesz na kolejną zimę, wiosnę, lato…

 

4. Samopoczucie i walka z depresją

Choć wydaje się to zbyt piękne, żeby było prawdziwe, to po prostu fakt. Jeśli zawsze zastanawiało Cię, co skłania ludzi do biegania, regularnych ćwiczeń na siłowni czy pływania, odpowiedź jest prosta. Wysiłek fizyczny sprawia, że otrzymujesz regularne wystrzały endorfin. Badania naukowe z 2015 roku udowadniają, że aktywność fizyczna jest równie skuteczna w walce z łagodną bądź umiarkowaną depresją jak psychoterapia lub leki! Także jeśli tylko odczujesz pierwszą jesienną chandrę, załóż buty i po prostu wyjdź z domu. Możliwości jest mnóstwo!

 

5. Chroni przed cukrzycą

Cukrzyca typu II jest plagą XXI wieku. Zatrważające jest to, że ponad połowa osób chorujących na cukrzycę nawet o tym nie wie. O samej chorobie i jej powikłaniach można pisać opasłe tomy, ale jedno jest pewne. Nie chcesz, żeby dotyczyło to również Ciebie. Regularna aktywność fizyczna nie tylko znacznie zmniejsza ryzyko jej wystąpienia, ale również przynosi ogromne korzyści u osób, które już są obciążone tą chorobą.

To oczywiście tylko kilka wybranych korzyści jakie odniesiesz z regularnej aktywności fizycznej. Jeśli nadal szukasz wymówek, podpowiem tylko, że nie musisz na to poświęcać wielu godzin w tygodniu. Ważne są nawet drobne zmiany w codziennej rutynie. Zamień windę na schody. Wysiądź z tramwaju przystanek wcześniej i przejdź się. Może nie warto zawsze odpalać samochodu, zwłaszcza, jeśli do celu nie jest daleko. Włączenie w codzienne życie chociaż 20 minut ćwiczeń jest znacznie łatwiejsze niż myślisz. Sam kiedyś myślałem, że nie mam na to czasu. Obecnie czuję się o niebo lepiej, a czas sam się znalazł. Wystarczy choć trochę chcieć.

 

Pozdrawiam,
Maciej Duczyński

Podobne wpisy

Potrzebujesz pomocy specjalisty?

Pozwól nam pomóc sobie i swojemu ciału. Do zobaczenia!