Ważne rzeczy, które powinien wiedzieć każdy biegacz! Na podstawie badań!

Od dwóch lat jestem maksymalnie wkręcony w bieganie. Uważam, że to naprawdę fajny sport. Nie wymaga dużych nakładów finansowych, sił, bardzo nakręca endorfiny no i nic nie może zastąpić ładnych widoków w trakcie pędzenia przez las, łąki, góry… Z drugiej zaś strony środowisko biegaczy, jak każdej innej grupy sportowej z resztą, nieustannie powiela mity i bzdury dotyczące tej naprawdę fajnej dyscypliny. Buty z dropem, czy bez? Stopa supinująca czy pronująca? Jakie buty będą najlepsze do biegania po płaskim, a jakie do trailu? Mnóstwo takich pytań nieustannie pojawia się na grupach i forach biegowych, by zostać błyskawicznie storpedowanych przez rozmaite, sprzeczne informacje.

Jednym z plusów nauki jest to, że stara się odpowiadać nie tylko na pytania godne Doliny Krzemowej, ale też przeciętnego Kowalskiego który zastanawia się co ma zrobić, żeby w miarę zdrowo pobiegać i nie oberwać losową kontuzją już w pierwszym sezonie. I tak oto pod koniec Maja zeszłego roku w The American Journal of Sports Medicine pojawił się świetny artykuł będący podsumowaniem dwóch lat badań na biegaczach. Naukowcy za cel postawili sobie sprawdzić, co tak naprawdę wpływa na zwiększenie ryzyka kontuzji, a co jest zwyczajnie bez znaczenia. I tutaj odkryli kilka naprawdę zaskakujących rzeczy!


To, co faktycznie predysponuje do wystąpienia kontuzji:

 

Czynniki nie mające wpływu na zwiększenie ryzyka kontuzji:

 

To, co faktycznie wpływa na zmniejszenie ryzyka wystąpienia kontuzji:

1) Jeśli ważysz ponad 80kg, to redukcja masy ciała
2) Poprawa zdrowia psychicznego
3) Bycie bardziej optymistycznym
4) Poprawa samooceny wydolności i zdolności

To, w co nie warto inwestować kasy I czasu:

1) Specjalistyczna analiza chodu i biegu
2) Rozciąganie przed i po bieganiu
3) Drogie buty do biegania
4) Korekcja supinacji i pronacji

Warto zwrócić uwagę na pewne ograniczenia badania. Mamy w nim na myśli osoby zdrowe, które początkowo nie zgłaszały żadnych dolegliwości. W momencie, kiedy jesteśmy już obciążeni chorobowo, mamy bogatą historię rozmaitych kontuzji czy wypadków, cierpimy z powodu bólu stóp, kolan, bioder czy kręgosłupa, to warto jednak wybrać się do fizjoterapeuty i skorygować to, co nie działa prawidłowo. Jest znaczna różnica między wrodzonym stopniem pronacji i supinacji i wzorcem chodu u osób zdrowych a tym, które skręciły staw skokowy. Także w takich sytuacjach nie czekaj, tylko odwiedź fizjo! Zajmie się problemami bólowymi, doradzi co zrobić dalej, żebyś mógł dalej cieszyć się pokonywaniem kolejnych kilometrów i zdobywaniem medali. Powodzenia!

Źródło: Stephen P. Messieret al. „A 2-Year Prospective Cohort Study of Overuse Running Injuries: The Runners and Injury Longitudinal Study (TRAILS)” The American Journal of Sports Medicine, May 23, 2018

 

Pozdrawiam,
Maciej “Niedźwiedź” Duczyński

Podobne wpisy

Potrzebujesz pomocy specjalisty?

Pozwól nam pomóc sobie i swojemu ciału. Do zobaczenia!