Niewiedza, wygoda czy lenistwo?! Fizjoterapia Kobieca. 

Ostatnio mam wrażenie, że się powtarzam i ciągle wałkujemy ten sam temat wkoło, a i tak to samo zagadnienie wraca jak bumerang. Oczywiście mowa o brzuchu po ciąży. Pytacie co zrobić, żeby znowu był płaski, żeby pozbyć się nieładnej oponki, żeby nie wyglądać jak w piątym miesiącu ciąży pomimo, że dziecko już dawno „biega”. W innych artykułach pisałam Wam wiele razy o rozejściu mięśni brzucha, że to temat ważny, ale i niebezpieczny. Jeśli nie zadbacie o to od razu po ciąży, potem będzie tylko gorzej. Mam wrażenie, że to ciągle za mało - trzeba edukować społeczeństwo i nie tłumaczyć się tym, że nie jest to normalne, bo nie jest i należy coś z tym zrobić. Zdałam sobie sprawę, że w zasadzie nie pisałam, dlaczego ten brzuch po ciąży jest taki oporny. Dlaczego masz wrażenie, że nie masz kontroli nad swoimi mięśniami brzucha, a już dno miednicy to jakiś abstrakcja. Czemu ten brzuch jest taki oporny i ćwiczenia, które były skuteczne przed ciążą, teraz na niego nie działają.

Rehabilitacja poporodowa to temat tabu, chociaż powoli się to zmienia. Temat gdzie traktuje się kobiety (oczywiście trochę generalizuje i specjalnie koloryzuje) jak maszynki do rodzenia a potem schematycznie, że należy się nam tylko dres, dziecko przy cycu i brzydki brzuch….NIE! . 

Ten tekst powstał po to, żeby w wielkim skrócie wytłumaczyć co się dzieje z brzuchem po porodzie i dlaczego Panie często bardzo wygimnastykowane nadal mają nieładne brzuchy wyglądające jakby połknęły piłkę. Moje treningi dla kobiet po porodzie nie są standardowe i klasyczne jak na zajęciach  fitness, są indywidualnie dobrane i bezpieczne dla danej pacjentki. Treningi przygotowywane przeze mnie zawierają specyficzne ćwiczenia, które powinno się wykonywać w okresie poporodowym, żeby przywrócić mięśniom brzucha (i nie tylko) ich prawidłową funkcję. I uwierz mi, że kiedy to się stanie, brzuch będzie nie tylko działał prawidłowo, ale i wyglądał pięknie. 

Odpowiednio dobrane treningi poprawiają również funkcję większości struktur, które niewidoczne dla oka schowane są pod mięśniami brzucha w tym m.in. przepony.  Zadbamy o oddech przeponowy, który  zapewni stały "masaż organów wewnętrznych". Jest to naturalny mechanizm organizmu zapobiegający wzdęciom, które są częstym problemem kobiet w ciąży i po porodzie. Prawdopodobnie część z Was wie, że wzdęty brzuch nie wygląda zbyt dobrze i tym samym też słabo funkcjonuje. Prawidłowym oddechem pozbywamy się również gazów pochwowych, które sprawiają problem zaraz po porodzie i trwają kilka tygodni. Tak samo jest szansa na pozbycie się lub zmniejszenie problemu refluksu czy zgagi. Można powiedzieć, że treningi, które tworzę wprowadzają harmonię w naszych trzewiach. 

                    

Po co był nam brzuch przed ciążą?

Na początku zapamiętaj, że zaraz powinniśmy skupić się nie na wyglądzie brzucha, ale na tym jakie on ma funkcje. Sam brzuch poprzez ciąże utracił funkcje jakie pełnił jeszcze przed nią i to jest na chwilę obecną jego najważniejszy problem! Podczas ciąży mięśnie brzucha przez okres 9 miesięcy ulegały systematycznemu rozciąganiu, aż do ich maksymalnej wytrzymałości, do granicy, „na maksa”! Pomyśl, że jeśli szybko ich nie obkurczysz to po kolejnej ciąży będzie jeszcze gorzej. One po prostu zapomniały jak mają pracować. Dlatego w pierwszej kolejności musimy im o tym przypomnieć, a dopiero później możemy je rzeźbić. Zgodzicie się z tym? Jeśli zrobicie to na odwrót, czyli najpierw rzeźba a potem odbudowanie ich funkcji to pogłębicie problem rozejścia mięśnia prostego brzucha, kresa biała rozejdzie się jeszcze bardziej, a wasze dno obniży się co może jeszcze pogłębić problem wysiłkowego nietrzymania moczu. Niestety u nas w gabinecie jest mnóstwo osób, które wybiera drogę na przysłowiowe skróty i katują się szybko i intensywnie klasycznymi brzuchami,  robiąc sobie w ten sposób krzywdę, całkowicie nie będąc tego świadomymi. Dlatego przekażcie znajomym, siostrom, wszystkim, żeby bezpośrednio po porodzie odwiedzały fizjoterapeutów zajmujących się fizjoterapią kobiecą. Dzięki temu szybciej uzyskają oczekiwane efekty nie działając tym samym przeciwko swojemu ciału.

 

Rozejście mięśni brzucha.

Skrajnym przykładem utraty funkcji przez mięśnie brzucha po ciąży  jest rozejście mięśni brzucha. Niestety przykra prawda, że co druga z Was trafia do mojego gabinetu z faktycznym rozejściem mięśnia. Nadal wiele kobiet nie wie o tej przypadłości i zamiast iść do lekarza lub fizjoterapeuty katuje się dietami albo złym treningiem po porodzie przez co pogłębia tym samym swój problem.  W przypadku rozejścia same ćwiczenia mogą nie wystarczyć, czasem muszą być wsparte terapią manualną, plastrowaniem, suchym igłowaniem, a w skrajnych przypadkach wskazana jest operacja.

 

Postawa ciała  to bardzo ważny element w ciąży.

W ciąży zmienia się postawa ciała. Środek ciężkości przesuwa się do przodu w skutek zwiększenia przodopochylenia miednicy, przez co jedne mięśnie ulegają nadmiernemu rozciągnięciu i osłabieniu, a inne spinają się i skracają. Idealnie byłoby gdyby pacjentki już w ciąży wykonywały ćwiczenia, które pomagają zniwelować te zmiany. A już po porodzie są one bezwzględnie konieczne. Dlatego te wszystkie formy terapii manualnej, które praktykuję ze swoimi pacjentkami są właśnie po to, aby np.: uwolnić przeponę, odblokować stawy krzyżowo-biodrowe, żebra, kręgi lędźwiowe, itd… Najszybciej jak to możliwe staramy się, aby pomimo tego całego dysbalansu mięśniowego stworzonego przez cały okres ciąży wrócić do postawy sprzed dziewięciu miesięcy.  Brzmi to na zadanie trudne do wykonania, niemal niewiarygodne, ale uwierzcie mi, naprawdę da się! Pamiętajcie, że te wszystkie złe wzorce powstałe w okresie ciąży pogłębiają się w momencie złego dźwigania dziecka czy noszenia zakupów, nieprawidłowego wstawania z łóżka czy zakładania butów. Jeżeli nic z tym nie zrobimy to będzie coraz gorzej.

 

Stabilizacja dna miednicy.

Z nieprawidłową postawą ciała wiąże się również osłabienie głębokich mięśni głębokich stabilizujących ciało. To one są odpowiedzialne za utrzymywanie wyprostowanej sylwetki, budowę mięśni posturalnych, zgrabny chód i wykonywanie tysięcy codziennych czynności jak schylanie się, siadanie i wstawanie, podnoszenie czegoś, sięganie po coś, zachowanie równowagi. W ciąży ulegają one osłabieniu, więc trening po porodzie powinien zawierać ćwiczenia stabilizacyjne i wzmacniające głęboki gorset mięśniowy oraz podpór naszego dna miednicy.

 

Oddychanie.

To co lubię najbardziej! Te Panie, które ze mną współpracowały wiedzą, że strasznie czepiam się oddechu, Ludzie nie zdają sobie sprawę z tego jak jest to ważne, aby był on głęboki, pełny, angażujący zarówno klatkę piersiową jak i odcinek lędźwiowy i wcześniej wspomnianą przeponę. Jest to oddech czyli coś co robimy na co dzień, kilkanaście tysięcy razy na dobę. Mogłoby się wydawać, że robimy to perfekcyjnie i jesteśmy mistrzami w oddychaniu. Niestety mało o kim można tak powiedzieć, a już na pewno rzadko kiedy można tak powiedzieć Paniach po ciąży. Złym nawykiem po ciąży jest nieprawidłowy wzorzec oddechowy. Rosnące dziecko uciska i ogranicza ruchy przepony oddechowej, zaczynamy więc oddychać płytko. A przepona, razem z mięśniem poprzecznym brzucha i mięśniami dna miednicy tworzy nasz wewnętrzny gorset, który sprawia, że trzymamy się prosto, ciało jest zwinne i sprawne, a brzuch płaski. Jeżeli jeden z elementów tego gorsetu nie działa prawidłowo, pozostałe również szwankują, dlatego znowu nadmienię że powinnyśmy w miarę szybko to cofnąć. Dlatego to jak oddychasz ma bardzo duży wpływ na to, jak wygląda twój brzuch. Zgodzicie się ? Dziewczyny, które ze mną pracują już to wiedzą ;) 

Wybrane techniki terapeutyczne nakierowane na prace z: kością krzyżową, odcinkiem lędźwiowym kregosłupa, przeponą.

Ciało po ciąży potrzebuje naprawdę dobrego i bezpiecznie dobranego treningu, dlatego na razie jeśli macie brzuch jak „ piłeczka”, odstawcie na bok treningi znanych i lubianych bardziej bądź mniej celebrytek instruktorek fitness, ponieważ bezpośrednio po porodzie jest po prostu na takie treningi za wcześnie. Nie tędy droga. Można zrobić to lepiej, dokładniej i bezpieczniej. O tym o czym przeczytaliście w tym wpisie, a także o wielu innych ciekawych rzeczach dowiecie się na szkoleniu  „Kompleksowej Fizjoterapii Kobiecej”. Będzie o okresie przed ciążą, w trakcie ciąży, w połogu. Będzie kompleksowo o fizjoterapii kobiecej. Dlatego, jeżeli temat pracy z kobietami w ciąży i po ciąży Cię interesuje to serdecznie z całą ekipą Projekt Masaż zapraszam na dwudniowy intensywny warsztat.

 

Kompleksowa fizjoterapia kobieca - 21-22 października 2017 Warszawa

 

Pozdrawiam serdecznie,

Fizjoterapeuta oraz mama rocznej Klary

Ania Majcher

Podobne wpisy

Potrzebujesz pomocy specjalisty?

Pozwól nam pomóc sobie i swojemu ciału. Do zobaczenia!