Co zrobić, by ustrzec się osteoporozy

Prawdopodobnie nie myślisz o osteoporozie jako o czymś, co może Ci się przytrafić w najbliższych latach. Być może dotyczy ona jednak kogoś z Twoich bliskich, albo jeśli profesjonalnie zajmujesz się zdrowiem, to jest to problem części Twoich pacjentów. Choroba ta to nic innego, jak stopniowe zmniejszanie się gęstości kości. Istnieje szereg czynników mających wpływ na jej występowanie. Do takich głównych należą brak ruchu, odpowiedniej ilości witamin i minerałów w organizmie, palenie tytoniu czy spożywanie nadmiaru alkoholu lub napojów gazowanych. Czy wystarczy jednak wprowadzić drobne korekty, by się jej ustrzec? Badania naukowe wskazują na to, że nasz styl życia bardzo mocno odbija się na stanie naszego kośćca. Oczywiście nie tylko jego, bo każda codzienna decyzja może się odkładać na szali zdrowia albo choroby. Niemniej jednak dzisiaj zastanowimy się nad tym, co można zrobić dla układu kostnego, by służył nam jak najlepiej – również w starszym wieku.

Bardzo często mówi się o suplementacji jako o głównej broni w walce z osteoporozą. Otóż dostarczanie sobie składników odżywczych jest ważne, aczkolwiek w formie tabletek czy proszków ma swoje mocne wady. Przyswajalność wapnia w ten sposób jest słabsza, najlepiej jest zadbać o odpowiednią podaż tego minerału wraz z pożywieniem. Więcej o tym poczytasz tutaj.

Jednocześnie naukowcy zwracają uwagę na potencjalne zagrożenia suplementacji wapniem – pierwiastek ten podawany w formie suplementu obciąża dodatkowo układ sercowo-naczyniowy i zwiększa ryzyko między innymi zawału. Zaleca się suplementację tylko pod kontrolą lekarza, o ile podaż tego minerału nie jest dostateczna z pożywienia. Korzystna jest za to suplementacja witaminy D3 i K2, zwłaszcza w pochmurną część roku, kiedy nie możemy jej syntezować samodzielnie. Tutaj również warto zbadać poziom tej witaminy w prostych badaniach krwi i w razie potrzeby dostarczyć jej w formie suplementu. Niestety, jej zawartość w pożywieniu jest naprawdę niewielka, jeśli nie liczyć ryb morskich.

Ostatnią, ale najważniejszą częścią prewencji osteoporozy, wartą włączenia nawet jeśli choroba ta już występuje, to ćwiczenia fizyczne i zwiększenie aktywności ruchowej w ciągu dnia. Badania naukowe dowodzą, że zwiększają one gęstość kości oraz angiogenezę, czyli tworzenie nowych naczyń krwionośnych w kościach, dzięki którym budulec jest do nich dostarczany znacznie łatwiej i wydajniej. Skuteczny wydaje się trening oporowy, z niezrozumiałych przyczyn unikany przez osoby starsze. Zatem…

Czas wykorzystać piękne, długie, czerwcowe dni i wieczory. Nie zapomnij tylko o dużej ilości wody mineralnej w te upały – ona również dostarcza organicznego wapnia!

Pozdrawiam serdecznie,
Maciej Duczyński

Bibliografia

  1. Tang B.M., Eslick G.D., Nowson C. et al.: Use of calcium or calcium in combination with witamin D supplementation to prevent fractures of bone in people aged 50 years and older: a meta-analysis. Lancet, 2007; 370: 657-666 
  2. Reid I.R., Ames R., Mason B. et al.: Effects of calcium supplementation on lipids, blood pressure, and body composition in healthy older men: a randomized controlled trial. Am. J. Clin. Nutr., 2010; 91: 131-139 
  3. Wang L.U., Manson J.A., Song Y., Sesso H.D.: Systematic review: vitamin D and calcium supplementation in prevention of cardiovascular events. Ann. Intern. Med., 2010; 152: 315-323
  4. Xiaoyang Tong, Xi Chen, Shihua Zhang, et al., “The Effect of Exercise on the Prevention of Osteoporosis and Bone Angiogenesis,” biomed Research International, vol. 2019

Podobne wpisy

Potrzebujesz pomocy specjalisty?

Pozwól nam pomóc sobie i swojemu ciału. Do zobaczenia!