Jak dobrać aktywność fizyczną do siebie❓

Jak dobrać aktywność fizyczną do siebie❓

Od wielu lat można obserwować ciągle rosnącą popularność zdrowego trybu życia. Rozumiemy go przede wszystkim jako zdrowe odżywianie, dobrą higienę snu oraz (o zgrozo❗) wylewanie hektolitrów potu na siłowni podczas treningu. Ale czy tak to musi wyglądać Jeśli do tej pory miewałeś jedynie krótkie epizody z aktywnością fizyczną, które nie do końca Cię satysfakcjonowały, oznacza to, że powinieneś przeczytać ten artykuł. Oczywiście osoby systematycznie ćwiczące nie powinny się niepokoić, bo i dla nich będę miał również kilka cennych informacji.


Zacznijmy więc od początku i zadajmy sobie pytanie: czym jest aktywność fizyczna

Według wytycznych Światowej Organizacji Ruchu (WHO) aktywność fizyczna to „dowolna forma ruchu ciała spowodowana skurczami mięśni, przy którym wydatek energii przekracza poziomy energii spoczynkowej” Hmmm… I co Tak źle to brzmi

Spójrzmy teraz na wyniki badań, które mówią o tym, że około 40% mieszkańców Unii Europejskiej uprawia aktywność fizyczną przynajmniej raz w tygodniu. A co z pozostałymi 60% Wychodzi na to, że ponad połowa społeczeństwa nie ma wystarczającej ilości ruchu. Jakie mogą być tego konsekwencje Albo inaczej: jakie korzyści mogą płynąć z tego, że będziemy systematycznie się ruszać i dbać o swoją kondycję fizyczną

Fizjologiczne korzyści wynikające z regularnego treningu przyczyniają się do poprawy pracy wielu układów działających w naszym organizmie. Aktywność fizyczna ma znaczący wpływ między innymi na układ: krążenia, oddechowy, kostny, hormonalny, nerwowy, trawienny i immunologiczny. Jest ona także jednym z najskuteczniejszych środków zapobiegających tzw. chorom cywilizacyjnym takim jak: cukrzyca, nadciśnienie czy otyłość. W dużej mierze przyczynia się także do lepszego funkcjonowania oraz samopoczucia naszego organizmu.

Jakie są Twoje możliwości oraz na co pozwala Twój obecny stan zdrowia

Na to pytanie musisz sobie odpowiedzieć, zanim zaczniesz myśleć o pierwszym treningu.  Przede wszystkim zwróć uwagę na Twój obecny stan zdrowia. Czynnikami, które również powinieneś wziąć pod uwagę, są wiek oraz waga – one wskażą Ci kierunek, w którym możesz podążać. Inaczej patrzy się na aktywność fizyczną osoby w wieku 30 lat, która całe swoje życie systematycznie ćwiczyła, a zupełnie inaczej na osobę w tym samym wieku, która z aktywnością fizyczną miała niewiele lub wcale do czynienia. Czynniki zdrowotne takie jak choroby przewlekłe czy urazy, które odbyłeś w przeszłości, mogą predysponować Cię do pewnych aktywności lub niestety eliminować możliwość ich wykonywania. Aby to ustalić powinieneś skontaktować się ze swoim lekarzem rodzinnym lub fizjoterapeutą.

 

Aby dokonać podstawowej oceny aktywności fizycznej należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

- Czy Twoja praca jest związana z wysiłkiem fizycznym, czy ma charakter pracy siedzącej
- Ile czasu poświęcasz codziennie na prace związane ze znacznym wysiłkiem fizycznym w domu, ogrodzie lub na działce
- Ile czasu codziennie poświęcasz na dojście piechotą lub dojazd rowerem do pracy
- Jak często wykonujesz w czasie wolnym od pracy ćwiczenia sportowe lub rekreacyjne (np. szybki marsz, jazda na rowerze, gry zespołowe itp.) trwające przynajmniej 20–30 minut