Kubeł zimnej wody na głowę!

Niektórym przydałby się kubeł zimnej wody na głowę, prawda? Taki kubeł mógłbym zmusić kogoś do trzeźwego myślenia.. No dobra, ale poza tym czy to dobry pomysł? Zima jest już na finiszu, okres morsowania w rzekach i zbiornikach wodnych dobiega końca. Czy jest sposób, dzięki któremu można dalej hartować swoje ciało i umysł? Oczywiście że tak – wystarczy zimny prysznic!

Wiele osób woli ciepłe prysznice od zimnych. Jednak niektóre badania wykazały, że używanie zimnej wody może być korzystne dla zdrowia fizycznego i psychicznego. W tym artykule omówimy niektóre dowody naukowe potwierdzające korzyści płynące z zimnych pryszniców dla różnych korzyści fizycznych i psychicznych. Podamy także wskazówki, jak zacząć zimne prysznice, a także omówimy niektóre rzeczy, o których należy pamiętać, dokonując zmiany. Oto niektóre z potencjalnych korzyści płynących z zimnych pryszniców!

Branie zimnego prysznica może sprawić, że człowiek poczuje się bardziej czujny, głównie ze względu na jego wpływ na organizm. Zgodnie z metaanalizą istniejących badań dotyczących zanurzenia w zimnej wodzie w British Journal of Sports Medicine, zimne prysznice mają wiele fizjologicznych skutków dla organizmu. Obejmują one – zwiększone tętno, wyższe ciśnienie krwi oraz podwyższona częstość oddechów. Zimna woda zwiększa również metabolizm organizmu, ponieważ musi on pracować ciężej, aby utrzymać stabilną temperaturę. Ponieważ jednak typowy czas trwania zimnego prysznica wynosi tylko około 5-10 minut, osoba nie powinna polegać na jego działaniu pobudzającym metabolizm jako na technice odchudzania. Jednak zimne prysznice stwarzają poczucie orzeźwienia i czujności, co może skłonić człowieka do większej aktywności fizycznej.

Badanie przeprowadzone w czasopiśmie PLoS One wykazało, że osoby biorące zimny prysznic są o 29% mniej skłonne do zgłaszania choroby w pracy lub szkole. W badaniu wzięło udział 3 018 osób, które wzięły gorący prysznic, a następnie stosowały zimną wodę przez 30-90 sekund w oparciu o ich grupę badawczą. Jedna grupa badawcza brała ciepły prysznic jak zwykle i w ogóle nie używała zimnej wody. Chociaż osoby, które brały zimny prysznic, były mniej narażone i nie zgłaszały mniejszej liczby dni chorobowych. Naukowcy doszli do wniosku, że zimny prysznic może sprawić, że choroba danej osoby będzie mniej dotkliwa, pozwalając jej na kontynuowanie codziennych czynności. Nie znaleźli oni różnicy między osobami, które brały zimny prysznic przez 30, 60 lub 90 sekund. To doprowadziło ich do wniosku, że zimna woda wyzwala system odpornościowy organizmu niezależnie od czasu trwania.

Niektórzy badacze twierdzą, że zimne prysznice mogą mieć pozytywny wpływ na nastrój. Starszy artykuł w czasopiśmie "Medical Hypotheses" sugeruje, że ponieważ zimne prysznice aktywują współczulny układ nerwowy i zwiększają dostępność neuroprzekaźników, takich jak noradrenalina i endorfiny, ludzie mogą mieć mniejsze szanse na wystąpienie objawów depresyjnych po zimnym prysznicu. Należy jednak pamiętać, że osoby te nie powinny zastępować przepisanego leczenia depresji zimnym prysznicem.

Terapia zanurzeniowa w zimnej wodzie (zanurzenie ciała w lodzie lub zimnej kąpieli) jest powszechną praktyką w wielu dyscyplinach sportowych. Fizjoterapeuci specjalizujący się w sporcie zasugerowali, że zimna temperatura może szybko złagodzić natężenie cieplne. Badania przeprowadzone w Journal of Athletic Training wykazały, że branie zimnego prysznica może złagodzić hipertermię wysiłkową, w porównaniu z brakiem leczenia w ogóle. Badacze zauważyli jednak, że zimne prysznice nie były tak skuteczne jak terapia zanurzeniowa mająca na celu złagodzenie wysokich temperatur ciała wywołanych wysiłkiem fizycznym.

Metaanaliza 23 recenzowanych artykułów w Journal of Strength and Conditioning Research wykazała, że ​​zanurzenie w zimnej wodzie i terapia wodą kontrastową (najpierw przy użyciu gorącej wody, a następnie zimna) może pomóc w poprawie regeneracji i zmniejszyć uczucie zmęczenia. Te badania mogą pomóc sportowcom w stosowaniu technik zimnej wody w celu zmniejszenia uczucia zmęczenia związanego z ich wydajnością fizyczną.

Zgodnie z artykułem w North American Journal of Medical Sciences zastosowania zimnej wody mogą mieć miejscowy efekt znieczulający w celu złagodzenia bólu. Wystawienie na zimną wodę może powodować zwężenie naczyń krwionośnych, co może pomóc zmniejszyć obrzęk i obrzęk powodujący ból. Zimna woda może również spowolnić prędkość, z jaką sygnały nerwowe przewodzą impulsy. Może to zmniejszyć szybkość, z jaką nerwy przekazują sygnały bólu do mózgu, co może obniżyć postrzeganie bólu przez osobę.

Wskazówki na początek

Wiele badań nad korzyściami płynącymi z zimnych pryszniców sugeruje, że woda nie musi być zimna przez cały czas trwania prysznica, aby dana osoba mogła odczuć pozytywne efekty. Osoba może zacząć od wzięcia ciepłego prysznica, a następnie przełączyć wodę na zimną na krótki czas. Czas ten może wynosić od 30 sekund do 2 minut. Niektóre osoby wolą brać tylko krótki, zimny prysznic trwający około 5-10 minut. Może to być również praktyczne podejście do terapii zimną wodą. W kilku badaniach podaje się docelową temperaturę zimna wynoszącą około 20°C, zgodnie z artykułem w czasopiśmie "Medical Hypotheses". Jednak w większości przypadków wystarcza własne postrzeganie zimnej wody, aby zmiana temperatury była skuteczna.

Rzeczy o których należy pamiętać!

Osoba nie powinna używać zimnego prysznica jako substytutu innych przepisanych terapii medycznych, zwłaszcza tych, które lekarze przepisują w leczeniu depresji. Można jednak spróbować terapii zimną wodą, aby wzmocnić efekty innych metod leczenia. Niektóre osoby powinny zachować ostrożność podczas brania zimnego prysznica. Dotyczy to osób z osłabionym układem odpornościowym oraz osób z poważnymi schorzeniami serca, takimi jak zastoinowa niewydolność serca. Dzieje się tak, ponieważ nagłe zmiany temperatury ciała i tętna mogą przytłoczyć organizm. Jeżeli dana osoba nie jest pewna, czy zimny prysznic może jej przynieść korzyści, powinna zwrócić się do lekarza.

Podsumowanie

Ludzie od wieków stosują terapie zimną wodą jako sposób na ożywienie i poprawę ogólnego samopoczucia. Niektóre badania naukowe potwierdzają korzystny wpływ zimnych pryszniców na zdrowie psychiczne i fizyczne. Nawet krótkie serie zimnej wody mogą być warte włączenia do regularnej rutyny prysznica.

Warto spróbować poprawić pracę własnego organizmu!

 

Piotr Baćmaga

Podobne wpisy

26-26-2020

Nasz największy i najtrudniejszy projekt. Stań się jego częścią.

19-19-2020

Kiedy efekty przerastają oczekiwania - czego się NIE spodziewałem po pracy na bliźnie!

3-03-2020

Nie interesuje mnie choroba, szukam tylko zdrowia!

18-18-2020

NEURO-BARK - zapis live. Jak przygotować się do szkolenia?